I Ogólnopolska Konferencja dla Symulowanych Pacjentów

Obraz
Konferencja SP

5 października 2024 r. odbyła się I Ogólnopolska Konferencja dla Symulowanych Pacjentów, podczas której wymienialiśmy się doświadczeniami i poznawaliśmy różne perspektywy osób zaangażowanych w rozwijanie kompetencji interpersonalnych i zawodowych studentów kierunków medycznych. 

Wydarzenie odbyło się w Centrum Symulacji Medycznych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (ul. A. Pawińskiego 3a) i jest inicjatywą łączącą doświadczenia czterech uniwersytetów medycznych:

  • Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego,
  • Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum,
  • Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu,
  • Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem Rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. 

W Konferencji wzieli udział nauczyciele akademiccy z różnych uczelni medycznych prowadzący zajęcia z wykorzystaniem tej metody dydaktycznej, ale przede wszystkim osoby wcielające się podczas zajęć w role pacjentów. To właśnie dla nich zorganizowaliśmy to spotkanie, które jest pierwszym tego typu wydarzeniem w Polsce skierowanym przede wszystkim do Symulowanych Pacjentów (SP), którzy każdego dnia z wielkim oddaniem pomagają w kształceniu studentów  kierunków medycznych.

Konferencja miała charakter zarówno naukowy, jak i praktyczny. Wykłady dotyczyły metodyki kształcenia medycznego, a warsztaty pozwolą SP rozwinąć umiejętności przydatne w tej pracy, takie jak świadomość ciała, dykcja i emisja głosu, improwizacja czy przekazywanie informacji zwrotnej.

Z konferencji skorzystały szczególnie osoby, które są Symulowanymi Pacjentami, ale także nauczyciele i nauczycielki akademiccy zajmujących się kształceniem umiejętności z udziałem SP.

Konferencja jest doskonałą okazją do doskonalenia własnych kompetencji oraz integracji osób zaangażowanych w nauczanie z udziałem SP.

Zależy nam na spotkaniu z Państwem, wymianie doświadczeń, dobrych praktyk, inspiracji oraz wspólnych rozmowach i dyskusjach.

Uczestnicy konferencji otrzymali materiały konferencyjne. Podczas konferencji odbyła się przerwa kawowa oraz obiad.

Obraz
Konferencja SP

Podczas konferencji odbyły się także warsztaty, które rozwijały umiejętności potrzebne w pracy symulowanych pacjentów.

Opis warsztatów:

Ciało, słowo i emocje podczas zajęć. Na warsztaty zapraszamy bardziej i mniej doświadczonych SP oraz tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z odgrywaniem symulowanego pacjenta. Będziemy razem przyglądać się procesowi budowania emocji i przygotowywania się psychicznie i fizycznie do odgrywanej roli. Wykorzystamy sprawdzone techniki pomocne w stworzeniu sylwetki konkretnego pacjenta, który wnosi do gabinetu lekarza torbę pełną określonych symptomów, zachowań i uczuć, a przy tym pozostaje powtarzalny i wierny scenariuszowi. Poruszymy również temat „otrząsania się z roli” – zarówno psychicznie jak i fizycznie. Warsztaty poprowadzą doświadczeni SP – Anna Mackiewicz oraz Paweł Myszkowski, od wielu lat współtworzący zajęcia z komunikacji ze studentami Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.

Czasami ktoś nas tak nas zaskoczy, że nie wiemy, co powiedzieć. Pada pytane, którego nie było w scenariuszu i wtedy... trzeba improwizować. Jak to zrobić, aby trzymać się konwencji? Serdecznie zapraszam na warsztaty Z improwizacją na Ty. W programie między innymi: dykcja i interpretacja, podstawy emisji głosu, etiudy (krótkie formy sceniczne), zasady improwizacji, gry improwizowane, piosenka i oczywiście moc impro! 
Zapraszam, Tomasz Bieliński (Symulowany Pacjent na WUM).

Warsztat SP i ja - jak zadbać o siebie? będzie o perspektywie pacjenta, perspektywie specjalisty oraz komunikacji między nimi, a przede wszystkim o tym, jak układać w sobie rolę SP, by nie wyczerpała sił. Czyli o tym, jak zadbać o swój energetyczny potencjał. Poćwiczymy i przyjrzymy się na luzie: * perspektywie pacjenta * perspektywie specjalistów (w naszym przypadku studentek/ studentów różnych kierunków) * energii, która w nas jest i co robić, by wystarczyło na cały cykl pracy. Zapraszam serdecznie, Magdalena Nowak (wykładowczyni SKM WUM).

Informacja zwrotna w pracy SP. Udzielanie informacji zwrotnej jest jedną z najbardziej istotnych umiejętności Pacjentów Symulowanych. W jaki sposób to robić, aby otwierać studentów na naukę przez doświadczenie współpracy z SP, nie karcąc, nie punktując, nie raniąc? Odpowiedź jest prosta: dzięki doskonaleniu się w tej sztuce, nie tylko poprzez zgłębianie teorii, ale praktykowanie oraz wzajemną wymianę doświadczeń. Celem spotkania będzie zatem doskonalenie feedbackowego warsztatu. Zapraszam dr Katarzyna Cieślak, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu.

Odpocznij chwilę - grupa Balinta dla pacjentów symulowanych. W trakcie trwającego 1.5 godziny spotkania, w życzliwej i bezpiecznej atmosferze uczestnicy będą mogli podzielić się swoimi doświadczeniami zajęć ze studentami. Pracując w oparciu o osobistą historię doświadczeń jednego z uczestników przyjrzymy się uczuciom jakie mogą pojawiać się zarówno u nauczycieli jak i studentów podczas zajęć symulacji medycznej. Głębsze rozumienie emocji i przyswojenie doświadczeń pojawiających się w pełnieniu roli pacjenta symulowanego poprawi komfort dalszej pracy. Na ten warsztat zapraszamy osoby, które mają już doświadczenie w roli symulowanego pacjenta. Warsztaty poprowadzi certyfikowany lider grup Balinta, dr n. med. Paweł Sala.

Obraz
Konferencja SP

Organizatorzy:
Centrum Symulacji Medycznych WUM i Studium Komunikacji Medycznej WUM 

Współorganizatorzy:

Komitet organizacyjny:

  • dr Antonina Doroszewska, Studium Komunikacji Medycznej WUM
  • dr Marcin Kaczor, Centrum Symulacji Medycznych WUM
  • Tomasz Bieliński, symulowany pacjent WUM
  • dr Grzegorz Cebula, prof. UJ, Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej, Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum
  • lek., mgr Iwona Drozdowska, Studium Komunikacji Medycznej WUM
  • dr Magdalena Horodeńska, prof. UML, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  • mgr Małgorzata Kryńska, Centrum Symulacji Medycznych WUM
  • lek. Łukasz Małecki, Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej, Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum
  • dr Patrycja Marciniak-Stępak, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu
  • dr Mariola Piszczatowska-Oleksiewicz, Studium Komunikacji Medycznej WUM
  • mgr Dominika Saad, Studium Komunikacji Medycznej WUM
  • lek. Agata Stalmach-Przygoda, Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej, Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum
  • prof. Kamil Torres, Uniwersytet Medyczny w Lublinie