Zespół

dr n. społ. Antonina Doroszewska
Nauczycielka akademicka, socjolożka medycyny, członkini Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, przewodnicząca Zespołu Języka w Medycynie, członkini Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej.
Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć i warsztatów z komunikacji zarówno w kształceniu przeddyplomowym, jak i podyplomowym. Jest autorką programów kształcenia z zakresu komunikacji medycznej. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli akademickich dotyczące metodyki kształcenia kompetencji komunikacyjnych. Posiada doświadczenie w rekrutacji i szkoleniu osób będących symulowanymi pacjentami oraz prowadzeniu zajęć z udziałem symulowanych pacjentów.
Entuzjastka edukacji medycznej i dydaktyki. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu edukacji medycznej, a także szkolenia z dydaktyki w ramach projektu Mistrzowie Dydaktyki,
W nauczaniu komunikacji kładzie nacisk na rozwijanie praktycznych umiejętności oraz kształtowanie postaw sprzyjających budowaniu relacji z pacjentami opartych na szacunku, empatii, autonomii pacjenta.
Zainteresowania naukowe związane z zagadnieniem perspektywy pacjenta w opiece zdrowotnej i komunikacji pracowników ochrony zdrowia z pacjentami, a także z badaniem zawodów medycznych, w szczególności społecznych aspektów wykonywania zawodów medycznych, relacji i komunikacji lekarz - pacjent, komunikacji w zespołach terapeutycznych. Autorka licznych publikacji naukowych, wielu wystąpień podczas konferencji. Popularyzatorka komunikacji medycznej.

Lek. Adrianna Beczek
Lekarka i antropolożka kulturowa, absolwentka Collegium Medicum UJ oraz Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ. Od listopada 2021 roku pracuje jako asystentka w Studium Komunikacji Medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, gdzie zajmuje się rozwijaniem kompetencji komunikacyjnych przyszłych lekarzy. Jest odpowiedzialna za e-learning dla I roku kierunku lekarskiego, prowadzi też zajęcia na VI roku.
Jej działalność naukowa i dydaktyczna skupia się na rozwijaniu narzędzi komunikacyjnych w medycynie, ze szczególnym uwzględnieniem medycyny narracyjnej. Od 2016 roku współtworzy projekty dotyczące metodologii tej dziedziny. W 2019 roku uczestniczyła w warsztatach w Mediolanie prowadzonych przez prof. Ritę Charon.
W 2024 roku rozpoczęła specjalizację z psychiatrii dorosłych.

lek. Iwona Drozdowska
Lekarka, psycholożka, nauczycielka akademicka, pracowniczka badawczo-dydaktyczna WUM. Członkini Zespołu Języka w Medycynie przy Radzie Języka Polskiego PAN. Ukończyła szkolenia z zakresu prowadzenia zajęć z komunikacji medycznej organizowane przez European Association for Communication in Healthcare. Autorka i współautorka publikacji naukowych z zakresu komunikacji z pacjentami oraz kształcenia kompetencji komunikacyjnych w medycynie. Jej działalność dydaktyczna i badawcza koncentruje się na rozwijaniu i wdrażaniu nowoczesnych metod nauczania komunikacji medycznej oraz wspieraniu praktyki klinicznej opartej na dowodach naukowych i empatycznym podejściu do pacjenta.

lek. Paulina Kumięga
Lekarka w trakcie rezydentury z Chirurgii Onkologicznej. Asystentka Dydaktyczna w Studium Komunikacji Medycznej WUM.
Na co dzień pracuję jako lekarka na oddziale chirurgii onkologicznej, gdzie wspieram pacjentki w procesie leczenia. Jestem absolwentką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, na którym od 3 lat prowadzę zajęcia z komunikacji medycznej dla studentek i studentów. W pracy dydaktycznej skupiam się na rozwijaniu umiejętności budowania partnerskich relacji z pacjentkami i pacjentami, opartych na empatii i szacunku, które mają bezpośredni wpływ na skuteczność diagnostyki i terapii. Łączę wiedzę z najnowszych badań i literatury z doświadczeniem zdobytym w gabinecie podstawowej opieki zdrowotnej oraz na oddziale chirurgii onkologicznej, dzięki czemu mogę przekazywać studentom wiedzę teoretyczną uzupełnioną o praktyczne przykłady. Szczególnie interesuję się i rozwijam w kierunku problematyki przekazywania niepomyślnych informacji oraz prowadzenia rozmów z osobami chorującymi na otyłość.
dr n. hum. Rafał Maciąg
Socjolog, nauczyciel akademicki WUM od 2017 r. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, doktorat obronił w Instytucie Socjologii UW. Pracował jako ankieter i badacz w ośrodkach badania opinii publicznej i w instytucjach naukowych (CBOS, Demoskop, Zakład Badań Naukowych PTS, Ośrodek Realizacji Badań Socjologicznych IFiS PAN). Przez kilkanaście lat był zatrudniony w Zakładzie Analiz Socjologicznych w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, następnie w Departamencie Programowania i Koordynacji Badań w Głównym Urzędzie Statystycznym. Był wykładowcą w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Interesuje się metodologią badań społecznych, socjologią medycyny i socjologią niepełnosprawności.
mgr Magdalena Nowak
Psycholog, wykładowczyni akademicka, coach.
Specjalizuję się w nauczaniu umiejętności komunikacyjnych przyszłych pracowników ochrony zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem efektywnej i empatycznej komunikacji z pacjentem. Rekrutuję oraz szkolę symulowanych pacjentów, którzy odgrywają kluczową rolę w procesie dydaktycznym, wspierając studentów w rozwijaniu praktycznych kompetencji.
Moje zainteresowania zawodowe koncentrują się m.in. wokół edukacji medycznej oraz doskonalenia jakości komunikacji w ochronie zdrowia. Łączę doświadczenie dydaktyczne z pasją do tworzenia przyjaznego i angażującego środowiska nauki.
dr Mariola Piszczatowska-Oleksiewicz
socjolog, badacz, wykładowca akademicki certyfikowany w metodyce kształcenia kompetencji komunikacyjnych, prowadzi zajęcia warsztatowe z symulowanymi pacjentami na kierunkach lekarskich. Uczestniczy w rekrutacjach osób do roli symulowanego pacjenta WUM.
Badacz ilościowy z wieloletnim doświadczeniem w badaniach marketingowych i społecznych, m.in. w CBOS, TNS OBOP, IIBR (Grupa Gemius) i z praktyką w badaniach jakościowych.
Zainteresowania naukowe związane z metodologią badań socjologicznych, komunikacją, socjologią medycyny, socjologią rodziny i młodzieży, medycyną narracyjną, humanistyką medyczną.

lek. Anna Rosada
Lekarka i asystentka dydaktyczna Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalizująca się w komunikacji medycznej. Prowadzi zajęcia dla studentów kierunku lekarskiego, lekarsko-dentystycznego i farmacji, a także szkolenia podyplomowe dla lekarzy, farmaceutów i dydaktyków. Jej główne obszary zainteresowań to: rozwój kompetencji komunikacyjnych studentów i profesjonalistów ochrony zdrowia, komunikacja lekarz–pacjent (w tym rozmowy o medycynie alternatywnej i motywowanie pacjentów do przestrzegania zaleceń), komunikacja w zespołach interprofesjonalnych oraz budowanie dobrej atmosfery dydaktycznej w edukacji medycznej. W praktyce klinicznej pracuje w podstawowej opiece zdrowotnej, co pozwala jej łączyć doświadczenie akademickie z realiami codziennej pracy lekarza. Jest autorką publikacji i narzędzi wspierających edukację zdrowotną pacjentów oraz doskonalenie komunikacji w ochronie zdrowia.

mgr Dominika Jean Saad
Wykładowca akademicki, psycholog. Absolwentka Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS, doktorantka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół psychologii zdrowia i niepełnosprawności, szeroko pojętego dobrostanu pacjenta w kontekście doświadczania choroby oraz komunikacji społecznej i medycznej.
Posiada doświadczenie badawcze w zakresie metod ilościowych i jakościowych, metodologii badań psychologicznych oraz analizy statystycznej danych. W pracy naukowej i zajmuje się również problematyką postaw pacjentów oraz ich relacji z personelem medycznym, ze szczególnym uwzględnieniem czynników psychologicznych wpływających na efektywność komunikacji w ochronie zdrowia, jakość opieki, a także dobrostan zarówno pacjentów, jak i pracowników ochrony zdrowia.
mgr Piotr Smolaga
magister psychologii UW, doświadczony nauczyciel komunikacji medycznej, który obecnie pełni rolę koordynatora Psychiatrycznego Oddziału Dziennego przy SZPZLO-Ochota. W ramach swojej pracy prowadzi zajęcia z zakresu komunikacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM), Głównym elementem zainteresowań jest komunikacja z pacjentami doświadczającymi kryzysu psychicznego, kładzie także szczególny nacisk na efektywną umiejętność budowania relacji terapeutycznych.
Jako założyciel Spółdzielni Socjalnej Ochota, wspiera osoby po kryzysach psychicznych, promując otwartą i empatyczną komunikację, co jest kluczowe w procesie ich rehabilitacji.

mgr Joanna Zawanowska
pracuje w poradni Zdrowia Psychicznego Lekarzy i Studentów Medycyny w Centrum Terapii Dialog, pracowała na oddziale klinicznym w Mazowieckim Szpitalu Wojewódzkim Drewnica, prowadziła ćwiczenia z psychiatrii, komunikacji medycznej i psychologii. Prowadzi szkolenia, warsztaty i webinary w Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej, m.in. psychoedukacyjne, z wypalenia zawodowego, radzenia sobie ze stresem, budowania odporności psychicznej, dialogu motywującego. Prowadzi psychorozwojowe zajęcia dla lekarzy. Wykłada m.in. w Szkole Psychoterapii Dialog, prowadzi staże dla psychologów. Prezentowała badania z zakresu komunikacji medycznej m.in. na konferencjach ICCH w Portoryko i Ottawie oraz Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Współautorka artykułu: Assessment of communication skills in the context of medical communication teaching in Poland among physicians, nurses and midwives.
Magister psychologii i kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, terapeutka par i certyfikowana trenerka biznesu.
Zespół