Zespół

dr-n.-spol.-antonina-doroszewska
Kierowniczka Studium Komunikacji Medycznej

dr n. społ. Antonina Doroszewska

Nauczycielka akademicka, socjolożka medycyny, członkini Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, przewodnicząca Zespołu Języka w Medycynie, członkini Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej.

Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć i warsztatów z komunikacji zarówno w kształceniu przeddyplomowym, jak i podyplomowym. Jest autorką programów kształcenia z zakresu komunikacji medycznej. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli akademickich dotyczące metodyki kształcenia kompetencji komunikacyjnych. Posiada doświadczenie w rekrutacji i szkoleniu osób będących symulowanymi pacjentami oraz prowadzeniu zajęć z udziałem symulowanych pacjentów.

Entuzjastka edukacji medycznej i dydaktyki. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu edukacji medycznej, a także szkolenia z dydaktyki w ramach projektu Mistrzowie Dydaktyki,

W nauczaniu komunikacji kładzie nacisk na rozwijanie praktycznych umiejętności oraz kształtowanie postaw sprzyjających budowaniu relacji z pacjentami opartych na szacunku, empatii, autonomii pacjenta.

Zainteresowania naukowe związane z zagadnieniem perspektywy pacjenta w opiece zdrowotnej i komunikacji pracowników ochrony zdrowia z pacjentami, a także z badaniem zawodów medycznych, w szczególności społecznych aspektów wykonywania zawodów medycznych, relacji i komunikacji lekarz - pacjent, komunikacji w zespołach terapeutycznych. Autorka licznych publikacji naukowych, wielu wystąpień podczas konferencji. Popularyzatorka komunikacji medycznej.

adrianna_beczek

Lek. Adrianna Beczek

Lekarka i antropolożka kulturowa, absolwentka Collegium Medicum UJ oraz Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ. Od listopada 2021 roku pracuje jako asystentka w Studium Komunikacji Medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, gdzie zajmuje się rozwijaniem kompetencji komunikacyjnych przyszłych lekarzy. Jest odpowiedzialna za e-learning dla I roku kierunku lekarskiego, prowadzi też zajęcia na VI roku.

Jej działalność naukowa i dydaktyczna skupia się na rozwijaniu narzędzi komunikacyjnych w medycynie, ze szczególnym uwzględnieniem medycyny narracyjnej. Od 2016 roku współtworzy projekty dotyczące metodologii tej dziedziny. W 2019 roku uczestniczyła w warsztatach w Mediolanie prowadzonych przez prof. Ritę Charon.

W 2024 roku rozpoczęła specjalizację z psychiatrii dorosłych.

iwona-drozdowska

lek. Iwona Drozdowska

Lekarka, psycholożka, nauczycielka akademicka, pracowniczka badawczo-dydaktyczna WUM. Członkini Zespołu Języka w Medycynie przy Radzie Języka Polskiego PAN. Ukończyła szkolenia z zakresu prowadzenia zajęć z komunikacji medycznej organizowane przez European Association for Communication in Healthcare. Autorka i współautorka publikacji naukowych z zakresu komunikacji z pacjentami oraz kształcenia kompetencji komunikacyjnych w medycynie. Jej działalność dydaktyczna i badawcza koncentruje się na rozwijaniu i wdrażaniu nowoczesnych metod nauczania komunikacji medycznej oraz wspieraniu praktyki klinicznej opartej na dowodach naukowych i empatycznym podejściu do pacjenta.

lek. Paulina Kumięga
Teaching Assistant

lek. Paulina Kumięga

Lekarka w trakcie rezydentury z Chirurgii Onkologicznej. Asystentka Dydaktyczna w Studium Komunikacji Medycznej WUM.

Na co dzień pracuję jako lekarka na oddziale chirurgii onkologicznej, gdzie wspieram pacjentki w procesie leczenia. Jestem absolwentką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, na którym od 3 lat prowadzę zajęcia z komunikacji medycznej dla studentek i studentów. W pracy dydaktycznej skupiam się na rozwijaniu umiejętności budowania partnerskich relacji z pacjentkami i pacjentami, opartych na empatii i szacunku, które mają bezpośredni wpływ na skuteczność diagnostyki i terapii. Łączę wiedzę z najnowszych badań i literatury z doświadczeniem zdobytym w gabinecie podstawowej opieki zdrowotnej oraz na oddziale chirurgii onkologicznej, dzięki czemu mogę przekazywać studentom wiedzę teoretyczną uzupełnioną o praktyczne przykłady. Szczególnie interesuję się i rozwijam w kierunku problematyki przekazywania niepomyślnych informacji oraz prowadzenia rozmów z osobami chorującymi na otyłość.

Asystent

dr n. hum. Rafał Maciąg

Socjolog, nauczyciel akademicki WUM od 2017 r. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, doktorat obronił w Instytucie Socjologii UW. Pracował jako ankieter i badacz w ośrodkach badania opinii publicznej i w instytucjach naukowych (CBOS, Demoskop, Zakład Badań Naukowych PTS, Ośrodek Realizacji Badań Socjologicznych IFiS PAN). Przez kilkanaście lat był zatrudniony w Zakładzie Analiz Socjologicznych w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, następnie w Departamencie Programowania i Koordynacji Badań w Głównym Urzędzie Statystycznym. Był wykładowcą w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Interesuje się metodologią badań społecznych, socjologią medycyny i socjologią niepełnosprawności.

mgr Magdalena Nowak

Psycholog, wykładowczyni akademicka, coach.

Specjalizuję się w nauczaniu umiejętności komunikacyjnych przyszłych pracowników ochrony zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem efektywnej i empatycznej komunikacji z pacjentem. Rekrutuję oraz szkolę symulowanych pacjentów, którzy odgrywają kluczową rolę w procesie dydaktycznym, wspierając studentów w rozwijaniu praktycznych kompetencji.

Moje zainteresowania zawodowe koncentrują się m.in. wokół edukacji medycznej oraz doskonalenia jakości komunikacji w ochronie zdrowia. Łączę doświadczenie dydaktyczne z pasją do tworzenia przyjaznego i angażującego środowiska nauki.

Asystent

dr Mariola Piszczatowska-Oleksiewicz

socjolog, badacz, wykładowca akademicki certyfikowany w metodyce kształcenia kompetencji komunikacyjnych, prowadzi zajęcia warsztatowe z symulowanymi pacjentami na kierunkach lekarskich. Uczestniczy w rekrutacjach osób do roli symulowanego pacjenta WUM.

Badacz ilościowy z wieloletnim doświadczeniem w badaniach marketingowych i społecznych, m.in. w CBOS, TNS OBOP, IIBR (Grupa Gemius) i z praktyką w badaniach jakościowych.

Zainteresowania naukowe związane z metodologią badań socjologicznych, komunikacją, socjologią medycyny, socjologią rodziny i młodzieży, medycyną narracyjną, humanistyką medyczną.

annarosada

lek. Anna Rosada

Lekarka i asystentka dydaktyczna Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalizująca się w komunikacji medycznej. Prowadzi zajęcia dla studentów kierunku lekarskiego, lekarsko-dentystycznego i farmacji, a także szkolenia podyplomowe dla lekarzy, farmaceutów i dydaktyków. Jej główne obszary zainteresowań to: rozwój kompetencji komunikacyjnych studentów i profesjonalistów ochrony zdrowia, komunikacja lekarz–pacjent (w tym rozmowy o medycynie alternatywnej i motywowanie pacjentów do przestrzegania zaleceń), komunikacja w zespołach interprofesjonalnych oraz budowanie dobrej atmosfery dydaktycznej w edukacji medycznej. W praktyce klinicznej pracuje w podstawowej opiece zdrowotnej, co pozwala jej łączyć doświadczenie akademickie z realiami codziennej pracy lekarza. Jest autorką publikacji i narzędzi wspierających edukację zdrowotną pacjentów oraz doskonalenie komunikacji w ochronie zdrowia.

mgr Dominika Saad
Doktorant

mgr Dominika Jean Saad

Wykładowca akademicki, psycholog. Absolwentka Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS, doktorantka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół psychologii zdrowia i niepełnosprawności, szeroko pojętego dobrostanu pacjenta w kontekście doświadczania choroby oraz komunikacji społecznej i medycznej.

Posiada doświadczenie badawcze w zakresie metod ilościowych i jakościowych, metodologii badań psychologicznych oraz analizy statystycznej danych. W pracy naukowej i zajmuje się również problematyką postaw pacjentów oraz ich relacji z personelem medycznym, ze szczególnym uwzględnieniem czynników psychologicznych wpływających na efektywność komunikacji w ochronie zdrowia, jakość opieki, a także dobrostan zarówno pacjentów, jak i pracowników ochrony zdrowia.

mgr Piotr Smolaga

magister psychologii UW, doświadczony nauczyciel komunikacji medycznej, który obecnie pełni rolę koordynatora Psychiatrycznego Oddziału Dziennego przy SZPZLO-Ochota. W ramach swojej pracy prowadzi zajęcia z zakresu komunikacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM), Głównym elementem zainteresowań jest komunikacja z pacjentami doświadczającymi kryzysu psychicznego, kładzie także szczególny nacisk na efektywną umiejętność budowania relacji terapeutycznych.

Jako założyciel Spółdzielni Socjalnej Ochota, wspiera osoby po kryzysach psychicznych, promując otwartą i empatyczną komunikację, co jest kluczowe w procesie ich rehabilitacji.

joanna-zawanowska

mgr Joanna Zawanowska

pracuje w poradni Zdrowia Psychicznego Lekarzy i Studentów Medycyny w Centrum Terapii Dialog, pracowała na oddziale klinicznym w Mazowieckim Szpitalu Wojewódzkim Drewnica, prowadziła ćwiczenia z psychiatrii, komunikacji medycznej i psychologii. Prowadzi szkolenia, warsztaty i webinary w Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej, m.in. psychoedukacyjne, z wypalenia zawodowego, radzenia sobie ze stresem, budowania odporności psychicznej, dialogu motywującego. Prowadzi psychorozwojowe zajęcia dla lekarzy. Wykłada m.in. w Szkole Psychoterapii Dialog, prowadzi staże dla psychologów. Prezentowała badania z zakresu komunikacji medycznej m.in. na konferencjach ICCH w Portoryko i Ottawie oraz Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Współautorka artykułu: Assessment of communication skills in the context of medical communication teaching in Poland among physicians, nurses and midwives.

Magister psychologii i kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, terapeutka par i certyfikowana trenerka biznesu.

Zespół