Research and publications

Obraz
zdjęcie zespołu

Academic development is essential for our team. Conducting scientific research in the field of medical communication and publishing research results together with promoting knowledge about communication is of great importance to us. We are authors of numerous scientific publications.

 



Publications with the participation of the Department of Medical Communication team:

  1. Drozdowska I., Doroszewska A., Pasierski T., Doctor-patient communication in obesity disease - the perspective of Polish primary care physicians, BMC Primary Care 26, 101 (2025). https://rdcu.be/egXLa

     
  2. Drozdowska I., Doroszewska A., Komunikacja w opiece zorientowana na osobę, w: Opieka zorientowana na osobę. Person centered care, red. N. Sak-Dankosky and L. Serafin, PZWL, Warszawa 2024, s. 64-78.

     
  3. Osoby zaangażowane w kształcenie z wykorzystaniem symulacji, w tym nauczanie komunikacji z pacjentami i w zespołach interprofesjonalnych zachęcamy do zapoznania się z publikacją „Symulacja medyczna metodą kształtowania umiejętności nietechnicznych i kompetencji społecznych” pod red. A. Doroszewskiej i M. Kaczora. https://csm.wum.edu.pl/pl/node/109

     
  4. Borowczyk, M., Stalmach-Przygoda, A., Doroszewska, A. et al. Developing an effective and comprehensive communication curriculum for undergraduate medical education in Poland – the re-view and recommendations. BMC Med Educ 23, 645 (2023). https://doi.org/10.1186/s12909-023-04533-5.

     
  5. Doroszewska A., Drozdowska I., Nauczanie komunikacji medycznej – postawy i perspektywa studentów kierunków medycznych, w: Doroszewska A., Chojnacka-Kuraś M., Jankowska A.K., Komunikacja medyczna – wyzwania i źródła inspiracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023, s. 119-137.

     
  6. Doroszewska A., Chojnacka-Kuraś M., Jankowska A.K., Komunikacja medyczna – wyzwania i źródła inspiracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023. Książkę można pobrać na stronie: https://wuw.pl/data/include/cms//Komunikcja_medyczna_Doroszewska_A_Choj…

     
  7. Bąk-Sosnowska M, Moszak M, Doroszewska A, et al. Patient-centered care and “people-first language” as tools to prevent stigmatization of patients with obesity. Pol Arch Intern Med. 2022; 132: 16351. doi:10.20452/pamw.16351. https://www.mp.pl/paim/issue/article/16351/?fbclid=IwAR1NeUC9sq3PJi-Tn6ikFBa28y7Nnt44vgVIsSe-nW0Jpc6AGiVKYbtxoXA

     
  8. Doroszewska A., Denkiewicz L., Ochremiak J., Orczykowska W., Szczepanek W., Jankowska A. K., Pasierski T., Wojnar M., Strategia Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami, Akademia Komunikacji Medycznej 2022.

     
  9. Doroszewska A., Kołodziejek A., Doskonalenia kompetencji komunikacyjnych w onkologii, w: Onkologia geriatryczna w praktyce, Broczek K., Dubiański R. (red.), Medical Tribune, Warszawa 2022, s.243-257.

     
  10. Kaczor M., Doroszewska A., Górnicka B., Mirowska-Guzel D., Evaluation of communication skills among students of the final year of medical faculty Medical University of Warsaw in area of bad news transmission, „Folia Cardiologica” 2021, 16(5):291-295.

     
  11. Doroszewska A., Drozdowska I., Pacjent w centrum rozmowy na przykładzie prac studentów kierunków medycznych, „Poradnik Językowy” 2021, nr 8, s. 54-67. http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.787.2021.08.04-Doroszewska.Drozdowska.pdf

     
  12. Doroszewska A., Kołodziejek A., Motywowanie pacjentów do przestrzegania zaleceń, w: Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej, Mastalerz-Migas A., Jankowska A.K., Barański J. (red.), Edra Urban and Partner, Wrocław 2021, s.167-176.

     
  13. Borowczyk M., Chojnacka-Kuraś M., Doroszewska A., Jankowska A. K., Kowalski Z., Libura M., Małecki Ł., Stalmach-Przygoda A., Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej dotyczące kształcenia kompetencji komunikacyjnych na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym, 2020. https://komunikacjamedyczna.pl/category/rekomendacje/

     
  14. Doroszewska A., Ogólne zasady komunikowania się lekarza i pacjenta, w: Jak rozmawiać z pacjentem? Anatomia komunikacji w praktyce lekarskiej, Ostrowska A. (red.), Wydanie drugie uzupełnione Polska Liga Walki z Rakiem, 2020, rozdział str. 17-44.

     
  15. Doroszewska A., Oronowicz-Jaśkowiak A., Oronowicz-Jaśkowiak W., Postawy studentów wobec idei i programu nauczania umiejętności komunikacyjnych na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym,  w: Kulus M., Doroszewska A., Chojnacka-Kuraś M. (red.), Językowe, prawne i dydaktyczne aspekty porozumiewania się, Polska Akademia Nauk, Warszawa 2019 r., s. 98-115. https://publikacje.pan.pl/chapter/119382/postawy-studentow-wobec-idei-i-programu-nauczania-umiejetnosci-komunikacyjnych-na-warszawskim-uniwersytecie-medycznym

     
  16. Doroszewska A., Stary zawód – nowe (?) umiejętności. Kompetencje komunikacyjne w zawodzie lekarza, w: Zawody medyczne – ciągłość i zmiana, Majchrowska A., Pawlikowski J., Piątkowski W. (red.), Universitas, Kraków 2019, s. 143-153.

     
  17. Kulus M., Doroszewska A., Chojnacka-Kuraś M. (red.), Językowe, prawne i dydaktyczne aspekty porozumiewania się z pacjentem, Polska Akademia Nauk, Warszawa 2019 r.  https://publikacje.pan.pl/book/136634/jezykowe-prawne-i-dydaktyczne-aspekty-porozumiewania-sie-z-pacjentem

    ​​​​​
  18. Baranowska B., Doroszewska A., Porozumienie bez przemocy. Jak wykorzystać empatyczną komunikację na sali porodowej?, „Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 2018 t. 16, nr 4, s. 41-46. http://www.ejournals.eu/Zdrowie-Publiczne-i-Zarzadzanie/2018/Tom-16-zeszyt-4

 

Publications by students of the Medical Education and Communication Scientific Circle:

 

  1. Jankowska Z, Doroszewska A. Język inkluzywny w komunikacji medycznej – czynniki wpływające na postawy językowe w polskiej ochronie zdrowiaMed Og Nauk Zdr. 2024;30(1):63-71.

    https://www.monz.pl/Inclusive-language-in-medical-communication-factors-influencing-linguistic-attitudes,186023,0,1.html

     
  2. Szyszkowska J., Banaszczak B., Zduńczyk-Kłos A., Michalska M., Doroszewska A., Potocka K., Zdolność skupienia uwagi i multitaskingu u studentów uczelni wyższych w okresie pandemicznej nauki na odległość, Kwartalnik Pedagogiczny, 2023, tom 3, nr 269, str.: 71-90.